Lite träning

Idag åkte jag in till Vikingavallen, som är typ ett frillufts-/strövområde nästan inne i centrum. Träffade Lena och hennes hundar och så lade vi IPO-spår till Dyra och hennes två vovvisar.

Dyra fick ett ganska långt spår (för att vara Dyra) med några rutor, vinklar och snusdosor fyllda med kattmat. Cirka tjugo steg in i spåret så korsade Lena Dyras spår när hon var på väg tillbaka efter att ha lagt ett av sina spår (vi fick en impuls idé att göra så). Jag märkte ingenting på Dyra vid övergången! : ) Men hon var lite väl livlig och ofokuserad fram till första dosan med kattmat... därefter gick bättre och bättre, hade nästan önskat att spåret var lite längre. Alla vinklar gick fin fint! Lena kläckte en bra idé om hur jag kan få Dyra lugn redan från börjet på spåret, jag tror nog att det bara behövs några repetitioner av det så blir det en bra minnesbild och resultat för framtiden. : ) Grejjen är den att Dyra är lugn och fokuserad så öänge hon inte fått kommandot spår där innan, men sen när jag ger kommando blir hon lite för het de första 20-30 stegen och man får ta lite pauser så att hon "landar". : )

Lenas hundar fick båda prova IPO-spår för första gången och jag blev imponerad över hur lugna och fokuserade de var! Båda två hade lätt klarat längre spår än de fick... men nu fick de ju med säkerhet göra ett riktigt bra jobb!

Lekte lite lydnad, och så satt vi bara med hundarna kopplade och tränade passivitet. Allt för lätt att glömma sådant, att kunna koppla av ett par meter från en hund man aldrig hälsat på som även den har busblinken påkopplad... ; )


När jag kom hem klampade jag ut tre spår, varsitt spår till alla mina tre vovvisar. Liggtiden blev nog en timme. Och alla tre var dutti, dutti, duttiga! : ) Fick vara lite sträng mot Tarass för att han inte skulle flyga iväg i spåret, men han var så duktig - jobbade på, var noggrann och drog bara iväg för hårt i selen vid två tillfällen. Han lade sig vid alla dosor och träapporter, och sista sträckan så såg man hur han vaggade med huvudet för att liksom checka av varje fotsteg vi passerade. Gammal man kan! : )
Ha ha, Ghetto tultade på i sitt spår och mumsade godis och blev överlycklig över att hitta sin burk med kattmat. Ännu gamlare man kan han också! ; )


Ska försöka lägga ut några spår i morgon åsså, och träna lite lydnad. : )


Kommentarer
Postat av: Annica

Oj vad flitig du har varit :) Själv jobbar jag på...snart helg ;)

2011-08-28 @ 16:16:19
URL: http://www.tervoristerna.se,
Postat av: Lena

Tack Kattis för en tokbra träningsdag. :-)

2011-08-28 @ 18:10:19
URL: http://www.lenashundliv.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0