Dyras MH

I helgen som var så åkte vi på en liten roadtrip söderut. Det var jag och Dyra samt Lena och kelpien Lakki. Jag hade sådan tur att jag kom med på Lenas uppfödares MH. Vi sov över hos Camilla med tervarna Farre och Ess, och på fredag kväll när vi anlände så var Linda med tervarna Kiwi och Royal där så vi åt middag tillsammans. Fullt hus hos Camilla kan man säga. ; ) Dyra och Lakki som aldrig varit lösa tillsammans skötte sig fint där i köket, de rev liksom inte hela haket. : D

På lördagen gjorde Lakki sitt MH på Vallentuna BK, jag fick gå med och se på en handfull kelpies med andra ord. Riktigt go ras måste jag säga (eller iallafall denna uppfödning). Man kan inte bli annat än förtjust...

Och på söndagen var det Dyra som gjorde MH. Jag kommer lägga upp hennes protokoll på hemsidan precis som jag gjort med Tarass, men här får ni en liten summering på hur det gick:


1a. KONTAKT, Hälsning: (4) Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök.
(Dyra var ganska speedad här...)

1b. KONTAKT, Samarbete: (4) Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
(Trodde hon skulle streta tillbaka mot mig men hon var tämligen neutral på vägen tillbaka.)

1c. KONTAKT, Hantering: (3) Accepterar hantering.
(Dyra speedad, ålade omkring på backen, inga problem att känna igenom henne eller kolla tänder men lite besvärligt tyckte Dyra att det var... kanske på grund av alla operationer i munnen och veterinärbesök, eller för att hon är en mespropp. Ha ha!)

2a. LEK 1, Leklust: (5) Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.
(Ok, i detta moment var det jag som var speedad... Ha ha, Lena flabbade åt mig efteråt - men jag fick typ panik för Dyra for som ett jävla popcorn och skulle ta trasan innan jag ens hunnit slå den i backen och kasta iväg den. Dyra small in i testledaren som stönade läckert. Ha ha...)

2b. LEK 1, Gripande: (5) Griper direkt, hugger föremålet i farten.

2c. LEK 1, Gripande och dragkamp: (3) Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar.
(Tuggade när testledaren var passiv.)

3a. FÖRFÖLJANDE: (4) Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. Samt (1) Startar inte/når ej fram till 1 hjul.

3b. GRIPANDE: (4) Griper direkt, släpper. Samt (1) Nonchalerar föremålet. Alt. springer ej fram.
(Dyra startade första gången och nöp tveklöst i trasan, men var totalt ointresserad av den när den nu ändå var "död". Kollade in trasan andra gången, men var totalt ointresserad av att ens jaga efter. Smart hund. Ha ha...)

4. AKTIVITET: (4) Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand.
(Vandrade runt, satte sig och stirrade på mig, försökte få igång mig... Inget pip eller så.)

5a. AVSTÅNDSLEK, Intresse: (3) Intresserad, följer figuranten utan avbrott.

5b. AVSTÅNDSLEK, Hot/aggression: (1) Visar inga hotbeteenden.

5c. AVSTÅNDSLEK, Nyfikenhet: (2) Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
(Hon rusade ut i full fart och tittade på figgen i gömslet från några meters avstånd, men sedan sprang hon och kollade in gömslet som figuranten först kom ifrån och så rejsade hon runt. Hon hade nog lite svårt att bestämma sig för hur hon skulle göra i denna situation.)

5d. AVSTÅNDSLEK, Leklust: (3) Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot.
(Dyra studsade mest omkring, ha ha.)

5e. AVSTÅNDSLEK, Samarbete: (2) Blir aktiv men avbryter.
(Dyra studsar fortfarande mest omkring, springer fram och tillbaka mellan mig och figgen.)

6a. ÖVERRASKNING, Rädsla: (5) Flyr mer än 5 meter.
(Jag tror hon drog som ett skott, cirkulerade runt mig och overallen på cirka 10 meters avstånd.)

6b. ÖVERRASKNING, Hot/agg: (2) Visar enstaka hotbeteenden.
(Full ragg där ute i skogen, några skall, av osäkerhet inte aggressivitet.)

6c. ÖVERRASKNING, Nyfikenhet: (1) Går fram efter det att overallen lagts ner/går inte fram inom tid.
(Tiden räckte inte till, hon var där ute på 10 meter och fastnade bland annat i skogen med kopplet så testledaren fick gå ut och ta lös henne. Hon var framme vid mig och overallen samt låg bredvid mig där jag satt på huk, men eftersom nosen inte nuddat overallen så räknas det inte...)

6d. ÖVERRASKNING, Kvarstående rädsla: (2) Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna.
(Bara vid första passagen.)

6e. ÖVERRASKNING, Kvarstående intresse: (2) Stannar upp, luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.
(Hon stannade till och letade ansikte på overallen vid sista passagen. Efter att alla passager var slut så fick jag lägga ner overallen, ha ha, då vart hon rädd igen men trampade stolt och medvetet på den - sedan skulle hon kampa med den och bet i både snören och overall. Mespropp.)

7a. LJUDKÄNSLIGHET, Rädsla: (3) Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

7b. LJUDKÄNSLIGHET, Nyfikenhet: (5) Går fram till skramlet utan hjälp.
(Ha ha, sötskruttan, hoppade över skramlet som om det vore ett hopphinder när jag gick fram och berömde.)

7c. LJUDKÄNSLIGHET, Kvarstående rädsla: (1) Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

7d. LJUDKÄNSLIGHET, Kvarstående intresse: (2) Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle.

8a. SPÖKEN, Hot/agg: (2) Visar enstaka hotbeteenden.

8b. SPÖKEN, Kontroll: (4) Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.

8c. SPÖKEN, Rädsla: (4) Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.

8d. SPÖKEN, Nyfikenhet: (4) Går fram till figuranten när föraren gått halva avståndet.

8e. SPÖKEN, Kontakttagande med figurant i spökdräkt: (3) Besvarar kontakt från figuranten.
(Dyra var bakom mig hela tiden, gav skall någon enstaka gång. När jag kopplade loss så sprang hon en vända till Lena i publiken och samtidigt gick jag halva avståndet. Då sprang hon rakt fram till spöket med låg kropp, och snusade på handen som stack ut sedan sedan for hon runt och snusade i skogen typ. Hon hälsade på båda spökena och var glad medan jag höll på klä av dem.)

9a. LEK 2, Leklust: (5) Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

9b. LEK 2, Gripande: (5) Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10. SKOTT: (2) Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.
(Dyra släppte trasan på första skottet och kollade mot skytten, men hoppade snabbt på trasleken igen. Ha ha, på passiviteten så viftade hon på rumpan åt domaren när han lyfte armen för att beordra skott. Gullbumsi. Puh. Alldeles innan MH kom jag på att jag aldrig tränat skott. Bra Kattis.)


Hm... det var allt tror jag. Jag var inte förvånad över hennes ointresse på lilla bytet, att hon inte sprang ut andra gången. Det som är dött är inte intressant, och att det var dött lärde hon sig efter första jakten. Lite förvånad över att hon inte kampade med figgen på avståndsleken utan mest bara studsade runt denne... Blev även förvånad över att hon var så mesig då spökena kom emot oss, men samtidigt skönt att ha en hund som inte har värst mycket skärpa. Lite mer dådkraft hade inte suttit fel dock. ; ) Vi får se hur mycket hon växer på sig till MT, det blir spännande och roligt. : ) Kanske jag ska vara lite duktigare på att låta henne lämna gården tills dess? Ha ha... stackars denna hund.


TACK till Camilla med familj som lät oss sova över samt bjöd på smarrig mat både fredag och lördag! : )
TACK
till Maria med kennel Walkabout för att vi fick komma med på ert MH!
TACK till Lena för att vi fick följa med och för att du körde!


Kommentarer
Postat av: Frasse

Såg väl bar ut. Fanns ju en del att titta på i denna blogg. Har varit väldigt dålig på att läsa bloggar ett tag. Har varit dålig på att skriva oxå.

Men nu blev jag väldigt sugen på att gå MH med Ozzy

Får ju vänta lite till på det.

2011-11-10 @ 10:41:17
URL: http://www.franssons.org
Postat av: Eleanor

Dutti Dyra. Tror Yadi å hon är rättså lik. Du är lika smart som jag, skott vad är det? Men nu är det gjort. Grattis!!!

2011-11-10 @ 11:22:55
URL: http://www.eljomis.se
Postat av: Anna @ Rocktassar

Jävlar vad du skrivit! ;) Haha! Kul att jämföra andras MH med sina egna hundars" :)

Du filmade inte?



När ska ni gå MT? Det vill jag göra med Flx, men vet inte vilken tidpunkt som är bäst - vet du när man rekommenderar att gå? Ålder alltså.. Hon är ju snart 2,5 år.

Flx hade inte heller så mycket skärpa, men var tuffast i kullen och testledaren sa att hon har 110 & tillit till mig och stor nyfikenhet. Sånt är kul att höra :D



Miss ya (inte för att vi nånsin träffast, men du är en sån person som jag saknar ändå obland. Märkligt.. hehe) Puss

2011-11-10 @ 14:39:28
URL: http://rocktassar.se
Postat av: Camilla, Farre & Ess

TACK själva för besöket. Såååå sjukt roligt att ni kom och hälsade på. Trist bara att jag va död och somnade sådär tidigt... vi som skulle dricka Mojito hela nätterna. Det gick ju sådääääär bra... hahahahaha.

Hon gjorde ett fint MH ser det ut som.

Är du själv nöjd?

Var det som du trodde det skulle bli?



SAKNAR ER!!!

Kramar

2011-11-13 @ 19:48:42
URL: http://www.zebbeluringen.se
Postat av: Ulrika

Vad roligt och intressant att få läsa om Dyras MH. Det hela blir mycket bättre med dina förklarande kommentarer:-) En nypa salt ibland! Jag tyckte det var intressant att se resultatet på SKK:s avelsdata i cirkeldiagrammet. På Fala stämde det precis med min uppfattning av henne, lite socialt tillbakadragen men mycket vakt!

Ha det gott i höstmörkret!

2011-11-17 @ 13:42:17
URL: http://aethlings.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0